بهره برداری از اولین برد هوشمند شهرستان بستک در دبستان توحید جناح+تصاویر

اولین برد هوشمند شهرستان بستک در دبستان توحید جناح و  با حضور ناصر چمن پیرا ریاست محترم اداره آموزش و پرورش منطقه جناح و عبدالله عالیان معاونت اداره ، مورد بهره برداری قرار گرفت .

در مراسمی که به همین منظور در دبستان توحید جناح برگزار شد ، ناصر چمن پیرا در بیاناتی استفاده از تکنولوژی روز در فرایند یاددهی - یادگیری را یکی از ملزومات آموزش در جهان امروز دانست و اظهار امیدواری کرد  با استعانت از خداوند متعال در آینده ای نزدیک شاهد تجهیز همه ی کلاس های این آموزشگاه و دیگر مدارس به سیستم هوشمند باشیم و نیز با توجه به هزینه بالای تجهیز این کلاس استفاده بهینه و بروز از این وسایل و مراقبت و نگهداری از آن را به دانش آموزان متذکر شد.

این برد هوشمند در پایه ششم و با همت خیرین و روشنفکران بزرگوار و با هدف دستیابی به چشم انداز آموزش و پروش مبنی بر هوشمندسازی مدارس نصب گردیده است و با این حرکت ، گام بلندی در جهت افزایش کیفیت یادگیری، پویاسازی تدریس ،ملموس تر کردن مباحث درسی و درنهایت رشد تحصیلی دانش آموزان برداشته شد .


برد هوشمند صفحه نمایش بزرگی است که با استفاده از یک دیتاپروژکتور و سنسور ، تصویر روی کامپیوتر را با استفاده از قلم مخصوص و یا انگشتان دست قابل لمس خواهد کرد.
از مزیت های وایت برد هوشمند می توان به قابلیت تدریس آسان دروس به صورت الکترونیکی، ایجاد جذابیت دروس برای دانش آموز با پویاسازی تصاویر، قابلیت ایجاد جزوه های الکترونیکی ، امکان ذخیره سازی و یا چاپ مطالب ارائه شده توسط معلم و بازپخش آنها در زمان های مورد نیاز ، انجام مجازی آزمایش ها ، امکان استفاده از نرم افزارهای جدید آموزشی و بسیاری از قابلیت  های دیگر اشاره کرد که هرکدام نقش پررنگی را در مدرن سازی تدریس ایفا می کند.

دبستان توحید جناح قصد دارد جهت بهره مند شدن دانش آموزان سایر پایه ها از امکانات مدرن آموزشی ، تعداد کلاس های هوشمند خود را در آینده ای نزدیک افزایش دهد که برای این کار بزرگ ، نیازمند حمایت بیش از پیش مسئولین آموزش و پرورش و خیرین بزرگوار می باشد.

در ادامه تصاویر دیگری از این مراسم تقدیم شما میگردد:








منبع:وبلاگ دبستان توحید جناح

لینک وبلاگ : http://janahtohidschool.blogfa.com/

 

دانلود پاورپوینت تصمیم گیری(درس 4)


دانلود پاورپوینت عوامل موثر درکشاورزی( درس 5 )

 

دانلود پاورپوینت محصولات کشاورزی(درس 6)

عید سعید قربان مبارک


توصیه هایی به والدین در هنگام برگشتن فرزندانشان از مدرسه

اولین برخورد و صحبتهای والدین با فرزندان هنگام ورود آنها به داخل منزل ، بسیار مهم بوده و در رفع خستگی و ایجاد احساسات خوشایند آنها یا برعکس ، تحت استرس قرار دادن آنها و شروع بدخلقی ، نقش موثری دارد . به برخی پرسشها و برخوردها والدین که ممکن است نامناسب و نامطلوب باشد ، توجه نمایید :( برخوردهای اول و بدون مقدمه با فرزند)

1- بیا ببینم ، چند تا 20 گرفتی ؟ ( فشار بدون مقدمه برای نمره)

2- دوستت فرهاد ، از ریاضی چه نمره ای گرفت ؟( ایجاد حساسیت یا حسادت)

3- امروز توی مدرسه ، بچه خوبی بودی یا نه ؟( خوب ، چه تعریفی دارد؟)

4- تو مدرسه دستشویی رفتی یا نه ؟ حتما" برو ! ( دخالت بیمورد)

5- آفرین امروز بچه خوبی بودی !( دروغ ! هنوز هیچ سئوالی نکردی یا چیزی به شما نگفته اند!)

6- دوستت افشین ، پرسشهای علوم را آورده بود ؟( سئوال بیمورد به کار مردم چکار داری؟)

7- جلو در وایستا ! نیا تو ، در مدرسه دست به چیزی که نزدی؟تمام لباسات رو بنداز تو ماشین !(بی ادبی به فرزند که سرتا پا کثیف است)

8- بازم مثل همیشه اخمو و کسل آمدی منزل!( انرژی منفی)

9- حتما" امروز نمره بدی گرفتی !(بدون اطلاعات قبلی)

10- امروز توی مدرسه شلوغ که نکردی ؟(تعریف شلوغ چیست؟)

11- این خوراکی مسخره چیه که خریدی ؟ چرا توی مدرسه نخوردی ؟(تو بی سلیقه ای و قبولت ندارم!)

12- معلم درس فلان ، امروز با تو لجاجت و بد رفتاری نکرده ؟(جبهه گیری در مقابل معلم و ایجاد حساسیت بیمورد در فرزند)

13- اگر یکبار دیگر اینطور بدخلق بیایی خانه ، میام به معاون مدرسه اطلاع می دم !( ترساندن فرزند از کارکنان مدرسه )

14- تو چقدر بی نظمی نمی دانم تو مدرسه چطور تو را تحمل می کنند ؟(دوست ندارم)

15- بگو ببینم امروز توی مدرسه خرابکاری نکردی؟(معنی خرابکاری چیه ؟)

16- اول بگو ببینم ،کارنامه دوستت حامد را دیدی یا نه ؟ ( حامد مورد حسادت قرار بگیرد)

و پرسشهایی از این نوع که در ثانیه های اول بازگشت فرزند به منزل ممکن است توسط برخی از والدین مطرح شود.

نمونه پرسشها و برخوردهایی که ممکن است مطلوب باشد :(هر پرسش از طرف یک ولی برای یک فرزند فرضی)

1- سلام خسته نباشی فرزندم !

2- سرماخوردگی ، اذیتت نکرد؟

3- امروز به فکرت بودم ، گقتم ببینم از خوراکیهات خوشت اومد؟

4- آفرین که دستات رو شستی

5- احسنت ، مثل همیشه مرتب و پاکیزه!

6- سلام ، از اینکه سرحال و شاداب برگشتی ، خوشحالم

7- نتیجه مطالعه دیروز عصرت ، خوب بود؟

8- زنگ ورزش خوش گذشت ؟ خسته نباشی

9- خسته نباشی ، تا دستات رو بشویی ، یه نوشیدنی برات حاضر می کنم

10- حدس می زنم روز خوبی توی مدرسه گذراندی

11- بعد از چند دقیقه استراحت ، " امروز بهترین خاطره تو از مدرسه ، چی بود ؟

12- گفتی آقای معلم ، تحقیقت رو قبول کرد ؟ آفرین ! می دانستم نتیجه مطالعه و تحقیق دیروزت خوب میشه!

و اظهار نظرها و صحبتهایی مشابه ، که این پرسش ها و برخوردها ، متناسب با سن و دوره تحصیلی و جنسیت دانش آموز باید تفاوتهایی داشته باشد . اما در برخی خانواده ها ممکن است نوع بر خورد با دانش آموز کلاس اول ابتدایی و فرزند دبیرستانی در هنگام ورود به منزل ، یکسان باشد ! واضح است که اگر از یک دانش آموز سال سوم دبیرستان بپرسیم : " چرا خوراکیهات رو نخوردی ؟" خود را از نظر والدین با یک مهد کودکی یا پیش بستانی ، یکسان تلقی خواهد کرد و مقداری دلخور می شود ، اینکه از خود خواهد پرسید : " اگر گرسنه بودم ، خودم عاقل بودم که خوراکی بخورم ! وقتی گرسنم نیست و یا ناهار مفصلی قبل از رفتن به مدرسه خورده بودم ، لزومی ندارد که چند نوع خوراکی که مامان مثل بچه های آمادگی برام گذاشته ، من با اجبار همه رو بخورم ، من که دیگر بچه نیستم ! www.zibaweb.com

از نظر خیلی از دانش آموزان زننده ترین و تکراری ترین سئوال والدین از فرزندشان که چندین دهه است که دارد تکرار می شود ، این است : " امروز چند تا 20 گرفتی ؟!" یعنی اگر 18 یا 19 باشد ، مورد قبول والدین نیست و او را دوست ندارند ! حتی مشاهده شده در سطح دبیرستان هم هنوز این سئوال و بازخواست هر روزه تکرار می شود . علاوه بر ایجاد حالت زدگی از نمره ، در برخی مواقع احساس و تصور منفی از خود ، در دانش آموزان بیش از پیش به وجود خواهد آمد . این سئوالات در بدو ورود فرزند به منزل ( حتی گاهی که کفشش را در نیاورده !) نشان از احوالپرسی و صمیمیت و توجه ندارد واز نظر فرزندان ، بهانه ای برای شروع سین جین و بازخواست محسوب می شود و این تصور در آنان به وجود خواهد آمد که من تو را به خاطر 20 دوست دارم !

از اینها گذشته در خیلی از موارد " سم تشویق " در هنگام ورود دانش آموز به منزل توسط برخی والدین تزریق می گردد ؛ مثال ؛

_مادر : بگو ببینم 20 گرفتی یا نه ؟ _فرزند : نه مادر ولی 17 گرفتم ! _مادر : نشد ! این دفعه باید 20 بگیری ! ( نمره قبلی فرزند 15 بوده و 2 نمره پیشرفت داشته است ، اما به این پیشرفت توجهی نشده و فقط 20 در نظر گرفته شده است ! )

تبریک سال تحصیلی جدید

5 کلید یادگیری درست خواندن

یادگیری خواندن، فرآیندی طولانی است که مستلزم کسب مهارت‌هایی است. برای تبدیل شدن به کتابخوانی ماهر، کودک باید بیاموزد:

  • به خوبی سخن بگوید و در گفت وگوها شرکت کند.
  • داستان‌هایی را که بلندخوانی می‌شوند، دریابد و بتواند بازگو کند.
  • حروف الفبا را بشناسد و نام آن ها را بگوید.
  • آواهای زبان گفتاری را بازشناسد.
  • میان آواها و حروف ارتباط برقرار کند.
  • زیاد بخواند تا بتواند واژگان را به آسانی و به طور خودکار بازشناسد.
  • بخواند و واژگان جدید را به کار بَرد.
  • آنچه را می‌خواند، دریابد.

برای رسیدن به این اهداف، باید روی پنج مهارت زیر به شیوه‌ای روشمند تمرین شود:

  • شناخت آوایی (بازشناسی آواهای زبان گفتاری)
  • شناخت ارتباط بین نویسه‌ها و آواها
  • روان خوانی
  • شناخت واژگان
  • دریافت متن

5 کلید یادگیری

یادگیری خواندن، فرآیندی طولانی است که مستلزم کسب مهارت‌هایی است. برای تبدیل شدن به کتابخوانی ماهر، کودک باید بیاموزد:

  • به خوبی سخن بگوید و در گفت وگوها شرکت کند.
  • داستان‌هایی را که بلندخوانی می‌شوند، دریابد و بتواند بازگو کند.
  • حروف الفبا را بشناسد و نام آن ها را بگوید.
  • آواهای زبان گفتاری را بازشناسد.
  • میان آواها و حروف ارتباط برقرار کند.
  • زیاد بخواند تا بتواند واژگان را به آسانی و به طور خودکار بازشناسد.
  • بخواند و واژگان جدید را به کار بَرد.
  • آنچه را می‌خواند، دریابد.

برای رسیدن به این اهداف، باید روی پنج مهارت زیر به شیوه‌ای روشمند تمرین شود:

  • شناخت آوایی (بازشناسی آواهای زبان گفتاری)
  • شناخت ارتباط بین نویسه‌ها و آواها
  • روان خوانی
  • شناخت واژگان
  • دریافت متن

ششم ابتدایی در یک نگاه

تفاوت کتاب های 9 گانه ششم ابتدایی با اول راهنمایی

تفاوت کتاب های 9 گانه ششم ابتدایی با اول راهنمایی


تحول آموزش و پرورش این نیست که بگوییم کلاس ششم کلاس پنجم است که فقط دو درس اضافه کردیم


آموزش - بالاخره اسامی کتابهای ششم ابتدایی اعلام شد. هرچند که عنوان این کتاب ها، تازه و غریب نیست.


به گزارش خبرآنلاین هفته گذشته خبر تغییر در نظام آموزشی و 6-3-3 شدن آن از سوی وزیر آموزش و پرورش اعلام شد. مخالفتهای بسیاری با آن شد. وزیر اعلام کرد دو درس "فکر و زندگی" و "مهارت و کارآفرینی" برای ششم ابتدایی نهایی شده است. علی عباسپور تهرانی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد به این تغییر ناگهانی گفت: هنوز کتابی برای کلاس ششم ابتدایی طراحی نشده است. اطلاعاتی که داریم کتاب ها تبدیل نشده. تحول آموزش و پرورش این نیست که بگوییم کلاس ششم کلاس پنجم است که فقط دو درس اضافه کردیم، تحول مکانیزم هایی را نیاز دارد."
اما امروز حجت الاسلام محی الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اسامی کتابهای کلاس ششم را اعلام کرد. چیزی که او به مهر گفته، شامل کتاب های فارسی، ریاضی، علوم، هنر، تربیت بدنی، تعلیمات دینی، قرآن، فکر و زندگی و مهارت و کارآفرینی است: "حدود دو سال روی دروس کتابهای پایه ششم ابتدایی کار کرده ایم و هم اکنون پیش نویس های آن آماده است. اکنون نیز با رونمایی از سند تحول بنیادین در حال کارشناسی و بررسی نهایی و کنار هم قرار دادن تالیفات اولیه هستیم."
به گفته او دروس پایه ششم کتابهای فارسی، ریاضی، علوم، هنر، تربیت بدنی، تعلیمات دینی و قرآن است و دو درس "فکر و زندگی" و "مهارت و کارآفرینی " نیز در صورت تصویب شورای عالی آموزش و پرورش به کتابهای درسی اضافه می شود.
این تعداد کتاب البته برابر با کتاب هایی است که سال اول راهنمایی تدریس می شود اما از نظر محتوایی بسیار متفاوت است و وبیشتر شبیه کتب سال پنجم ابتدایی است . همین انتقادی است که به اموزش و پرورش وارد شده است و بسیاری سال ششم را عملا بی فایده برای دانش اموزان دانسته اند. هرچند که بهرام محمدیان چنین چیزی را رد کرده است.


نکته اینکه اکنون در اول راهنمایی فعلی کتاب های علوم تجربی، تعلیمات اجتماعی، تاریخ، جفرافیا، آموزش قرآن، ریاضی، فارسی، انگلیسی، عربی و حرفه و فن تدریس می شود. هرچند که حرفه و فن امسال عملا حذف شده است.

مواد آموزشی کلاس ششم ابتدایی در سال تحصیلی 92 - 91

برنامه ی آموزشی کلاس ششم

سال تحصیلی 92 - 91

 

ردیف

مواد درسی

ساعت

1

قرآن

3

2

تعلیمات دینی و اخلاق

2

3

زبان و ادبیات فارسی

5

4

مطالعات اجتماعی و آداب زندگی

3

5

ریاضیات

4

6

علوم تجربی

2

7

هنر

2

8

سلامت و تربیت بدنی

2

9

تفکر و پژوهش

1

10

کار و فناوری

1

جمع

-

25

روانشناسی کودک

یکی از مشکلات رایج در بین برخی از کودکان به ویژه در مقطع دبستان، بی­توجهی آنها نسبت به امور درسی­شان می­باشد. به طوری که این امر، از یک سو شکایت والدین و از سوی دیگر شکایت معلمان آنها را برانگیخته است. این گروه از کودکان که گاها القابی همچون کم توجه و سربه هوا به آنها نسبت داده می­شود،کودکانی هستند که در بیشتر موارد در انجام تکالیف درسی خود و یا امور محول شده به آنها، سهل انگاری نموده و مرتکب اشتباهات بسیاری می­شوند. در بسیاری موارد دیده شده است که حتی در نگهداری وسایل شخصی­شان نیز بی­مسئولیت بوده و به وفور لوازم خود را گم کرده، بعضا آنها را خراب و یا گم کرده­اند. علل بسیار زیادی در بروز این امر دخیل هستند که از مهمترین آنها بی­توجهی و انتظار بیش از حد والدین از کودک بدون در نظر گرفتن توانایی­ها و پتانسیل­های او می­باشد. عوامل دیگری نیز از جمله عدم برنامه­ریزی مناسب برای کودک از سوی والدین و گاها اولیاء مدرسه، روش تدریس یکنواخت و غیرجذاب معلم، مشکلات فکری که کودک با آنها دست به گریبان است، شنیدن صداهای نابهنجار هنگام تدریس معلم، ترس و عدم علاقه کودک به معلم و مدرسه، مشارکت ندادن کودک در کارهای گروهی و... می­باشد. رفع این مشکل، نیاز به همکاری و تعامل دوسویه والدین و معلم کودک دارد. برای این منظور، آنها می­بایست توجه بیشتری به کودک نموده و با او دوستانه و نه از روی خشم و عصبانیت، درباره احساسات و افکارش صحبت نمایند. اگر کودک در منزل تکالیفش را به درستی انجام نمی­دهد و سرسری از کنار آن می­گذرد، می­بایست والدین بدون هیچگونه تذکر و یا تهدیدی او را با تکالیف ناقص به مدرسه فرستاده و تکالیف از سوی معلم مورد قبول واقع نگردد. هنگامی که کودک مجبور به نوشتن صحیح تکالیفش گردد، سعی می­کند تا در همان بار اول، دقت و توجه بیشتری برای انجام تکالیف خود صرف نماید و از این طریق دست از بی­دقتی و کم­توجهی به مسائل مختلف بردارد و دست دوستی به سوی نظم و انظباط دراز نماید.

یکی از مشکلات رایج در بین برخی از کودکان به ویژه در مقطع دبستان، بی­توجهی آنها نسبت به امور درسی­شان

كتاب فارسى اول ابتدايى 70سال قبل

نکات مهم و ضروری برای شرکت در کنکور و تست زنی

با توجه به نزدیک شدن به زمان برگزاری آزمون سراسری 1391 لازم دانستم نکاتی مفید در رابطه با این آزمون برای داوطلبان عزیز در وبلاگ قرار دهم.

امیدوارم از این مطلب استفاده لازم را ببرید.


نکات مهم برای حضور در کنکور 


با اطمینان خاطر و آرامش کامل در امتحان شرکت کنید. مثبت اندیشی کنید. همواره این جملات را در ذهن خود تکرار کنید: ” من برای امتحان کاملا آماده ام و به خوبی از عهده آن برمی آیم. ” نگرانی را از خود دور کنید. هر گاه احساس نگرانی کردید، چند نفس عمیق بکشید تا آرام شوید. قبل از امتحان با دوستانتان راجع به اظطراب و دلشوره صحبت نکنید. بهتر است بدانید که نگرانی همچون یک بیماری مسری قابل سرایت به دیگران است.

یکی از موارد بسیار مهم و قابل توجه حفظ سلامت جسمی و روحی شماست. پس تغذیه مناسب، استراحت، خوابیدن به اندازه کافی، ورزش و فعالیت بدنی را فراموش نکنید. لازم نیست در این روزها همه زمان خود را به مطالعه فشرده یا حل تست اختصاص دهید. یادتان باشد که بخشی از انرژی توان خود را برای روز آزمون ذخیره کنید.

با آمادگی کامل و به موقع در سر جلسه امتحان حاضر شوید. وسایل مورد نیاز مثل کارت ورود به جلسه - کارت ملی - مداد- پاک کن - مداد تراش - خودکار و ساعت را به همراه داشته باشید.

نکات مهم برای تست زنی در کنکور

درخواندن پرسش هاعجله نکنید از قدیم گفته اند فهمیدن سوال، نصف جواب است. پس متن هر پرسش را با دقت و تمرکز کافی بخوانید تا مفهوم هر عبارت را دریافت کرده و سپس به عبارت بعدی بپردازید. اطلاعات هر پرسش را در ذهن منظم کرده، سپس مسیر پاسخ گویی را مشخص کنید.اشتباه نکنید! این روش کند نیست. بلکه در این روش به دلیل دقت بالا به متن پرسش و انتخاب راه حل مناسب با محتوای پرسش، امکان پاسخ گویی اشتباه کاهش می دهد. پس شتاب و سرعت بی مورد در خواندن پرسش و پاسخ به آن را فراموش کنید تا بخشی از امتیازات خود را حفظ کنید.
تعداد پاسخ های اشتباه خود را کاهش دهید : با توجه به اینکه پاسخ اشتباه نمره منفی دارد، از پاسخ به سوالاتی که بسیار دچار تردید هستید، خودداری کنید. متن پرسش در پرسش های چهارگزینه ای شامل محتوای گزینه ها هم می شود، بنابراین در خواندن متن گزینه ها باید دقت کافی داشته باشید. برخی از داوطلبان به دلیل دقت کم و سرعت زیاد در خواندن متن دچار اشتباه می شوند، پس باید تمرین کنید تا به پرسش ها دقت کرده و پاسخ درست دهید و تعداد پاسخ اشتباه خود را کاهش دهید. تنها راه علمی و درست در این مورد افزایش دقت، تمرکز و پرهیز از هیجان بی مورد، سرعت غیرضروری و وسواس است.
انجام محاسبات در فضای محدودرا تمرین کنید : برای پاسخ به بخشی از پرسش ها باید عملیات محاسباتی انجام شود. با توجه به کمبود فضای محاسباتی در دفترچه پرسش ها، لازم است در این روزها به گونه ای تمرین کنید که نحوه استفاده از فضای محدود را یاد بگیرید تا مشکلات و عوارض ناشی از کمبود فضا کاهش یابد. نظم در نوشتن و جلوگیری از مخلوط شدن پاسخ های محاسباتی امکان اشتباه را کم می کند. باید این تمرین را انجام دهید تا با توجه به زمان محدود در جلسه آزمون به مهارت لازم دست پیدا کنید. با افزایش دقت در انجام محاسبات علاوه بر افزایش احتمال پاسخ درست، لذت ناشی از آن نیز حاصل می شود

تنظیم وقت و مدیریت زمان در آزمون : مدیریت زمان در برگزاری آزمون،امکان استفاده بیش تری از فرصتهای موجود را برای شما فراهم می کند. یعنی در روز آزمون برای هر درس مقداری از کل زمان را در نظر می گیریم که توسط مسولان تعیین شده است. وقت هر درس را برای خود آن درس صرف کنید و در صورتی که وقت اضافه آوردید، این زمان را به درس های دیگر اختصاص دهید. بهتر است درس ها را به ترتیب قرار گرفتن در دفترچه پرسش ها پاسخ دهید نحوه پاسخگویی داوطلبان نیز باید مطابق ترتیب درس ها باشد. توصیه اکید کارشناسان این است که اگر در پایان زمان هر درس، تعدادی از پرسش های آن درس بدون پاسخ مانده باشد، نباید از وقت درس بعدی برای آن استفاده کنید. بلکه پاسخ به این پرسش ها را باید به قسمت پایان آزمون موکول کرده و به پرسش های درس بعدی بپردازید. چرا که با این روش آسیب پذیری داوطلب کاهش می یابد.
اگر در مواجهه با یک پرسش، متوجه شدید که برای پاسخگویی به آن به مدت بیشتری احتیاج دارید (مانند پرسش های محاسباتی) بهتر است پاسخ این پرسش را به زمانی که فرصت داشتید موکول کنید و برای اینکه آن پرسش را به خاطر داشته باشید از یک نوع علامت گذاری مانند حروف یا علامت ها (A یا x)استفاده کنید. این علامت در کنار شماره پرسش قید می شود و به شما کمک می کند در صورتی که فرصت پیدا کردید بلافاصله پرسش هایی که زمان بیشتری برای پاسخگویی لازم داشته اند را پیدا کنید و به آن بپردازید.
اگر تعدادی از پرسش ها را به دلیلی حذف کرده و قصد پاسخگویی به آن را ندارید از حرف یا علامت دیگری برای آن استفاده کنید A یا Bتا در صورتی که فرصت پیدا کردید و به دنبال پیدا کردن پرسشهای دسته قبل هستید، مجددا پرسش های این دسته را نخوانید و فرصت را از دست ندهید. باید یاد بگیرید که وقتی یک تست، وقت گیر است از آن صرفنظر کرده و در پایان به آن بپردازید.

در ابتدا نگاهی گذرا به سؤالات بیندازید. حدودا ۱۰% از وقت خود را برای این کار صرف کنید. کلمات کلیدی ( در سؤالات ) را مشخص کنید و برای پاسخ دادن به سؤالات زمانبندی کنید. در حالیکه سؤالات را می‌‌خوانید، نکاتی که به ذهنتان می‌‌رسد و می‌‌توانید مفید باشد را در کنار آنها یادداشت کنید.

برای پاسخگویی به سؤالات از یک برنامه منظم پیروی کنید. ابتدا به سؤالات ساده تر پاسخ دهید وسپس به ترتیب به سوالاتی پاسخ دهید که : ۱-مشکل تر هستند.۲- جواب دادن به آنها وقت بیشتری می‌‌گیرد.

تغییر فضای فکری هنگام قفل کردن روی چند تست پیاپی: اگر هنگام حل چند تست پیاپی چیزی به ذهنتان نرسید. سریعا متوقف شوید و با تنفس عمیق و تمرینات تن آرامی و در صورت امکان خوردن کیک و بیسکویت و کشمش و تنقلات دقیقه ای استراحت سعی کنید. به مغز خود اکسیژن و به بدن خود قند کافی برسانید. اولویت بندی دروس اختصاصی: بعد از اینکه تمام سوالات ساده همه درس ها را جواب دادید و مطمئن شدید که دیگر سوال ساده ای برای جواب دادن وجود ندارد مدت مشخصی را بسته به زمان باقیمانده (مثلا نیم ساعت) را برای درسهای با ضریب بالاتر (درس های ضریب ۳ کنار بگذارید ) و سعی کنید سوالات بیشتری از آن درس ها را تا حد امکان جواب دهید. درس های با انحراف معیار منفی بالا: درس هایی که خیلی ها از آنها بیزارند و اصلا در کنکور به آنها اعتنایی نمی کنند.‏می‏توانند برای شما الهه شانس باشند.

عوامل مؤثر در تست زدن

زمان : یکی از مشکلاتی که داوطلبان در حین پاسخگویی به سؤال‌ها با آن روبرو می‌شوند، کم آوردن وقت و دستپاچه شدن آنهاست. برای برطرف نمودن این مشکل باید سعی کنید که وقت خود را با توجه به ارزش هر سؤال زمان بندی کنید و مدت زمانی که برای پاسخگویی به آن سؤال تعیین شده، هماهنگ باشد.

سرعت عمل : سرعت عمل باعث استفاده مطلوب ما از زمان می‌شود و در آزمون های تستی اهمیت بسزایی دارد. چنانچه داوطلب با آمادگی کامل در جلسه آزمون شرکت کند، با حضور ذهن می‌تواند پاسخ دهد؛ زیرا سؤال‌ها برای او آشنا خواهد بود و با مشکل اتلاف وقت روبرو نمی شود. نکته مهم در سرعت عمل این است که اگر شما در موقع پاسخگویی، پاسخ سؤالی را فراموش کرده باشید، می‌توانید کنار آن سؤال تیک بزنید و به بقیه سؤال‌ها بپردازید ودر مرحله آخر که وقت اضافه آوردید، با خونسردی و آرامش بیشتر در مورد آن سؤال فکر کنید.

دقت : نکته مهم دیگر در تست زدن دقت است. در پاسخ به سؤال های چهار گزینه ای باید دقت کنید که خانه را اشتباه پر نکنید. خیلی از داوطلبان با آمادگی کامل سر جلسه حضور می‌یابند، ولی با یک بی دقتی، پاسخ سؤالی را در یک خانه دیگر که مربوط به سؤال دیگری است، پر می‌کنند و بدون توجه به شماره سؤال ها، همه پاسخ‌ها را تا آخر جابجا می‌زنند. لذا دقت کنید که در موقع پر کردن پاسخنامه دچار چنین اشتباهی نشوید و شماره هر سؤال را با شماره پاسخنامه تطبیق دهید. سؤال‌ها و جواب‌ها را دقیقاً بخوانید. نکات ریزی در سؤال های چهار جوابی هست که ممکن است خواننده را دچار اشتباه کند که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم:

در سؤال هایی که آخر آنها به کلمه ” می‌شود ” و ” نمی شود ” ختم می‌شود، ممکن است داوطلبی که سؤال را دقیق نمی خواند، این کلمات را اشتباه ببیند و در نتیجه گزینه را اشتباه انتخاب کند.

نکته دیگر این است که در آزمون های چهار گزینه ای معمولاً چهار گزینه شباهت زیادی به هم دارد و ممکن است داوطلب با خواندن اولیه گزینه، آن را صحیح بداند و از خواندن سه گزینه دیگر صرف نظر کند. توجه داشته باشید که چهار گزینه را حتماً بخوانید و با مقایسه آنها با یکدیگر صحیح ترین گزینه را انتخاب کنید.

در موقع حدس زدن معمولاً اولین حدس شما درست است. بنابراین زیاد وسواس به خرج ندهید تا جواب را عوض کنید؛ مگر در مواقعی که مطمئن هستید.

پاسخ هایی را که می‌دانید غلط است، کنار بگذارید و بدین طریق تعداد پاسخ‌ها را محدود کنید تا احتمال پیدا کردن پاسخ صحیح را بیشتر کنید.

سؤال های آسان را زودتر جواب دهید. اگر احساس می‌کنید که سؤالی پیچیده است، وقت خود را زیاد روی آن سؤال تلف نکنید؛ کنار آن علامت بگذارید تا بعداً به آن پاسخ دهید.

همه سؤال‌ها را جواب ندهید. سؤال هایی که تصادفی پاسخ داده می‌شود، شانس موفقیت فرد را کمتر می‌کند؛ چون هر پاسخ غلط، نمره ای منفی در پی دارد. بنابراین تا جایی که امکان دارد، از دادن پاسخ های تصادفی پرهیز کنید. در نهایت پاسخ‌ها را مرور کنید، اما سعی در عوض کردن پاسخ‌ها نداشته باشید.

سؤال هایی را که احساس می‌کنید اشتباه پاسخ داده اید، یک بار دیگر بررسی کنید. به عقب برگردید و دوباره با دقت بیشتری مطالب مربوط به آن را بخوانید تا اشکالتان برطرف شود.



منبع : برگرفته از منابع اینترنتی

 

۴۵ سوال آزمون علمی پایه پنجم

 

برای مشاهده سوالات به ادامه مطلب رجوع کنید

ادامه نوشته